PRIVAT PROFF

Transport og Logistikk

23. mars 2016

Logistikk- og transportsystemet til Gausdal Landhandleri handler om at du får rett vare, levert på rett sted - og til rett tid.

DET DIGITALE LANDHANDLERIET

Logistikk- og transportsystemet til Gausdal Landhandleri handler om at du får rett vare, levert til rett sted – og til rett tid.

Transportsjefen hos Gausdal Landhandleri, Trond Håkon Henriksen, er utdannet ved BI med økonomi. Han har logistikk som fagfelt, og har tidligere jobbet med transport hos firmaene Schenker og Europris. Men i 2009 var ungene hans så store at de hadde forlatt redet – og da var det på tide for ham og kona å pakke snippesken, og sette kursen mot Lillehammer - hvor oppgaven som transportsjef hos den velrennomerte byggevareleverandøren ventet.

Gausdal Landhandleri er kjent for å ha god logistikk. Hva er det som gjør dere unike på dette området?

– Vi prøver å skape merverdi for kundene våre. Det handler om tjenesten rundt produktet, vareflyten - og ikke minst handler det om at alt går elektronisk. Helt fra bestillingen tikker inn, og til kunden har varene på døra. Her er ingenting overlatt tilfeldighetene, forteller transportsjefen.

Logistikk er uten tvil et eget fag, og kan for «mannen i gata» tilsynelatende virke ganske så innviklet. Men med Henriksen som kjenner faget som sin egen bukselomme, blir vi loset gjennom logistikk- og transport-prosessen hos Gausdal Landhandleri.

Hovedlager truck

– Det som er alfa omega i denne sammenhengen er at kunden får rett vare, levert på rett sted, til rett tid. For å få til det, har vi gjennom mange år jobbet systematisk for å utvikle vårt eget system som sikrer nettopp det. Vi har til enhver tid 4-5000 varer liggende på lager - og når vi pakker varene, går alt elektronisk slik at plukkordren blir prioritert ut fra opplastingstidspunktet. Det blir også registrert hva som er inne i kollien og hvem som har pakket, forklarer han - og forsetter:

– Fra det øyeblikket kunden bestiller blir absolutt alt i alle ledd registrert. Varene blir merket med hvilken byggeplass kunden skal ha det tilsendt, og logistikkontrollen sørger for at vi er proak-tive slik at kunden umiddelbart får beskjed dersom varen ikke er på lager. Det betyr at man raskt kan se om det eventuelt finnes alternative løsninger for ordren.

Det som er alfa omega i denne sammenhengen er at kunden får rett vare, levert på rett sted, til rett tid.

Det som er imponerende med transportstyringssystemet til Gausdal Landhandleri, og som åpenbart er avgjørende for din leveranse, er at de har full oversikt og full sporbarhet fra start til mål. Allerede på kjørekontoret hvor din ordre blir mottatt starter prosessen. Her tilpasser de bilen til størrelsen på ordren. Plukklageret skanner så varene, og sender det til sjåføren som igjen skanner de ferdig-pakkede kolliene. Og skulle han av en eller annen grunn mangle en kollie, varsler systemet om at her er det noe som ikke stemmer. Når så en av de velkjente røde vogntogene til Gausdal Landhandleri er klar for utkjøring, blir kunden varslet på SMS om at varen er lastet på bil.

Scanne etikett hovedlager

Med det skulle man tro at det bare gjensto å sørge for at leveransen kom vel frem til riktig adresse? Men, nei da. For å være på den sikre siden - om at alle varene ikke bare har kommet med, men faktisk også blitt losset av - skanner sjåføren alt sammen en gang til.

– Har jeg fått med meg alt? Har jeg losset av alt? Det er det som er det essensielle, smiler Henriksen.

— Vi lever i en tid hvor teknologien stadig er under utvikling. Ganske enkelt fordi vi er online hele tiden, tillater vi oss å mene at vi har det beste systemet i bransjen. For all del; også andre bygge-vareleverandører har god logistikk, men det at alle våre systemer er integrert og at vi er kontinuerlig online avgir sanntidsinformasjon til vårt logistikk- og transportsystem – og det gjør oss unike. Det tar nemlig maks to minutter fra noen sender ut en beskjed, til alle har fått den.

Med håndterminaler for skanning av kollie i lastebiler, trucker med PC og skrivere, samt varsling på SMS – Gausdal Landhandleri har så definitivt tatt den digitale verden på alvor.

Noe som bidrar til Gausdal Landhandleris eksepsjonelt gode logistikk, er at de optimaliserer kjørerutene. Sjåførene kan levere varer et sted, og samtidig plukke opp nye leveranser hvis de befinner seg i nærheten av en av deres 15 filialer.

De 30 karakteristiske røde bilene har over 30.000 leveringer i Østlandsområdet i løpet av et år, leveringer i dalstrøk i vest og øst, prosjektleveranser til hus og hytter, og faste rutedager fra Dombås i nord, til Drammen i sør.

Transport og logistikk - lastebil