PRIVAT PROFF

Revolusjonerende digitale lanseringer for byggebransjen

30. januar 2019

Et nytt og fleksibelt bestillingssystem på gausproff.no og en helt unik, digital løsning for beregning av materialforbruk var de store nyhetene på årets Landhandlerimesse.

Verden digitaliseres i stadig større grad. Vi handler på nett, går i banken på nett, kjøper billetter på nett og holder kontakt på nett, men i byggevarebransjen har det inntil nå gått litt trått. – Bransjen som helhet har lenge ligget langt etter. Det har dukket opp enkeltstående initiativ til deler av byggeprosessen, men ingen har kunnet tilby løsninger som tar for seg hele byggeprosessen, sier økonomisjef i Gausdal Landhandleri, Per Stubberud Lieng.

Inspirerende digitalisering

Dette har Gausdal Landhandleri ønsket å gjøre noe med, og det hele begynte med en omlegging av egne rutiner. Kjeden hadde vokst ut av systemene sine, og man så at driften ikke lenger var bærekraftig. Dette førte til avvik og tunge prosesser, og det var nødvendig å gjøre noen grep for å få bedre kontroll på lønnsomheten. – Det var ikke godt nok at det kunne ta flere timer å laste en bil, og det måtte vi gjøre noe med, sier han.

Digitaliseringen i egen bedrift ble inspirasjon til nye løsninger som skal gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for kunden. – Den ene er en ny netthandelløsning på gausproff.no. Her kan kundene logge inn og bestille det de trenger, og så får de med en gang opp sine egne priser i nettbutikken. De finner også oversikt over fakturaer og ordrer, sier han.

Alt fra kontoret

Proff-kundene vil dermed spare seg for turen eller telefonen til byggevarehuset, fordi de enkelt kan gjøre alt fra eget kontor hvis de foretrekker det. – Valget er likevel kundens. Ønsker man å komme innom eller ringe er det selvfølgelig i orden, og uansett følges bestillingen opp av en av våre ansatte, sier Stubberud Lieng.

Gausproff utvides også med tjenesten Byggdok for systematisering og lagring av alle dokumenter i forbindelse med et prosjekt.

Elektronisk bestilling

Den andre store nyheten er Gausdalpakken, et samarbeid mellom Gausdal Landhandleri og Holte AS. Holte tilbyr allerede SmartKalk, et program spesielt designet for byggevarebransjen. Ved å legge inn all informasjon om byggeprosjektet eller ved å importere en tegning, kan kundene kalkulere hva de trenger av materialer i hver fase av prosjektet. Dette kombineres nå med en bestillingsløsning knyttet opp mot Gausdal Landhandleri, slik at bestillingen på nødvendig materiale sendes direkete inn til Gausdal Landhandleri elektronisk. Deretter sørges det for at varene sendes ut til riktig tid, slik at byggeprosessen går så smidig som mulig.

Via en app kan kunden også legge inn tilleggsbestillinger direkte fra byggeplassen.

Landhandlerimessa 2019

Fra tegning til ferdig hus

Dermed har bransjen endelig fått et fullstendig system for hele prosjektreisen - fra tegning til ferdig bygg. Ti av Holtes kunder har de siste månedene deltatt i et pilotprosjekt, og responsen har vært meget god.

Bygg-Team er en av bedriftene som ble invitert til å delta på pilotprosjektet, og daglig leder Øystein Nordholm har ingen problemer med å anbefale pakken til andre. – Vi hadde allerede brukt SmartKalk en stund, men da kun til utregning av timeforbruk og kostnader. Nå bruker vi derimot systemet helt fra vi legger inn tegningen til huset er ferdig bygget, sier Nordholm.

Mer effektive dager

Arbeidet og tidsbruken med å kalkulere behovet for materialer er dermed kraftig redusert.
– For et enkelt hus tar det ikke mer enn 20-30 minutter fra filen importeres til listen over materialer er klar og vi kan foreta bestillingen, sier han.

I tillegg får Nordholm informasjon om når materialene kan leveres ut, eller han kan selv velge hvilken leveranse han ønsker at de kommer med. Det betyr langt mer effektive dager og mye tid til overs, som kan brukes til annet arbeid. – Det kan nok være en terskel for mange byggmestere å gå over til å digitalisere alt, men jeg tror neppe det er noen som vil tilbake til det gamle systemet når de først har kommet over denne terskelen, sier Nordholm.

Viktig oppdatering

Stubberud Lieng har inntrykk av at bransjen er moden for nye, digitale løsninger. – Fremover vil det bli tilrettelagt med kursing for nye kunder som vil ta i bruk Gausdalpakken slik at det blir enkelt å komme i gang, sier han, og legger til at jobben på ingen måte er ferdig for dem som utvikler systemet. – Vi kommer til å fortsette utviklingen slik at vi følger med i tiden og tilbyr kunden et oppdatert og stadig bedre produkt. Neste steg blir å jobbe for mer mobilitet i forbindelse med sporing og kontroll av varer, sier han.

Se også artikkel om GAUSDALSPAKKEN - treffsikre kalkyler og digital byggevarehandel med Holte SmartKalk